2018 var ett rekordår på flera sätt. Först och främst har vi värmen, denna sommaren var den varmaste på över hundra år. Detta ledde till att fler utländska turister reste till Sverige, något som i sin tur ökade antalet gästnätter, åtminstone för utländska besökare. Samtidigt minskade den svenska beläggningen, något som ändrar förutsättningarna för branschen.
Varmt väder ledde till att svenskar höll sig hemma
Statistik från Tillväxtverket visar att den rekordvarma sommaren år 2018 både var bra och dålig. Det positiva var att de utländska gästnätterna ökade med nästan en halv miljon. Problemet var att de svenska gästnätterna minskade med nästan lika mycket. Det är inte bara storstäderna som är populära, även den svenska naturen attraherar hundratusentals besökare varje år. Det är främst norskar, danskar och tyskar som väljer att besöka, vilket innebär vissa utmaningar för digital marknadsföring.
Locka till utländska besökare med SEO
Sökmotoroptimering är ett område inom den digitala marknadsföringen som syftar till att hjälpa företag att optimera sina hemsidor, detta gör att en hemsida rankar högre när en person söker på vissa nyckelord. Detta är viktigt av flera anledningar, speciellt när det kommer till hotellbranschen. SEO för hotell hjälper utländska turister att hitta bra boende. Samtidigt kan SEO även användas för att ge potentiella turister värde på andra sätt, exempelvis genom att föreslå närliggande sevärdheter eller aktiviteter.
Digital marknadsföring är viktigare än någonsin
Varje år fortsätter e-handeln att växa och folk blir allt mer belägna att köpa produkter och tjänster på nätet. Detta påverkar även hotellbranschen. Idag är en bra och optimerad hemsida en förutsättning för att kunna konkurrera med andra hotell och inte minst privat uthyrning via Airbnb.
Bra SEO för hotell förenklar verksamheten
En av fördelarna med att vända sig till ett sökmotoroptimeringsföretag är att du får hjälp med mer än att bara optimera hemsidan. En bra SEO-byrå kan även se vart besökarna kommer från, vilka nyckelord som är viktiga för hotellet och hur de kan skapa innehåll som är värdefull för de potentiella hotellgästerna. De kan även hjälpa hotell att expandera till nya marknader genom sin marknadsföring, exempelvis utländska företag som söker konferensmöjligheter.
Ta hjälp för att hitta nya hotellgäster
Statistiken visar att det är allt viktigare att marknadsföra sig mot de utländska marknaderna. Eftersom fler vill besöka Sverige, både under sommaren och vintern, är det viktigt att de nya hotellgästerna kan hitta till hotell som passar just deras behov och önskemål. En viktig del av sökmotoroptimeringen är att göra det lättare för personer som söker efter passande hotell på nätet att hitta rätt.
Ett långsiktigt arbete
Det är viktigt att känna till att sökmotoroptimering inte är något som sker över en dag, en vecka eller ens en månad. Det är ett långsiktigt arbete som går ut på att utföra flera aktiviteter, bland annat skapa innehåll på hemsidan som är av värde för hotellgästerna. Här kommer även SEO-byråns analytiska egenskaper in i bilden, de kan snabbt se vilket land hemsidebesökaren kommer från. Detta gör det i sin tur enklare att anpassa hemsidan för besökarna som faktiskt redan hittar dit. Med hjälp av dagens digitala marknadsföring går det att utnyttja den stora utländska gästpotentialen.