Idag är det många av oss som har en statisk arbetsplats och spenderar en stor del av arbetsdagen framför en dator. Kroppen mår som allra bäst när vi rör på oss och varierar vår position och därför väljer allt fler företag att investera i ergonomisk kontorsinredning. Genom att använda dem i förebyggande syfte slipper man sjuk personal och försämrad arbetsmiljö.
En god arbetsmiljö är ett måste för effektivitet och en glad personal. Det kan handla om allt från höj- och sänkbara skrivbord, anpassningsbara kontorsstolar och balansbrädor till gummimattor och ergonomiska tangentbord. Egentligen allt det som gör att du står, sitter och använder din kropp på ett så bra och hållbart sätt som möjligt. Förutom allt detta finns det lösningar anpassade för varje typ av företag. Ett exempel på något som kan underlätta en hel del, särskilt för servicepersonal, är headset med mikrofon. Med ett headset som sitter stabilt och har en bra ljudkvalitet kan man sköta samtal både mer bekvämt och effektivt.
Anpassat efter din yrkesroll
För många som jobbar inom service och kundtjänst består en stor del av dagen av telefonsamtal. Det är alltså grundläggande med rätt typ av utrustning för en bra företagshälsa och är något som tack och lov börjar bli mer regel än undantag. Den tekniska utvecklingen går framåt i rasande fart och idag hittar man mängder med modeller av headsets med olika funktioner som går att anpassa efter din yrkesroll. De blir allt mer vanliga på arbetsplatser idag och det finns mängder av fördelar som kommer med att använda dessa. Vissa tjänster är mer statiska medan andra kräver att man rör på sig. För det senare alternativet är det viktigt med ett trådlöst headset som kopplas till dator och som inte har någon sladd. På så sätt kan du röra dig fritt i rummet, använda båda händerna och samtidigt föra ett fullständigt uppmärksamt samtal med personen du talar med. Utrustningen ska helt enkelt jobba med dig och inte mot dig.
För en behagligare ljudnivå
En annan fördel med att använda headset i till exempel ett kontorslandskap är ljudnivån. När man sitter på en kundtjänstavdelning är det många som pratar i telefonen samtidigt, och även om man använder ljuddämpare kan det ändå vara svårt att hålla sig helt koncentrerad på kunden. Detta går att undvika genom att använda bra headset med tillhörande mikrofon kopplad till din dator. De stänger ute ljudet från de andra och gör att du helt kan koncentrera dig på personen i andra änden.
Hos ergonomiprodukter.se hittar du mängder av varor för en mer ergonomisk arbetsmiljö. För att du ska kunna anpassa produkterna efter din arbetsplats finns det till exempel headsets i mängder av utseenden och tillbehör. Välj med eller utan sladd, stora eller små hörlurar och en eller två hörsnäckor.