Times Square är en välkänd plats i en av världens mest kända storstäder, New York City. Detta är världens näst mest besökta turistställe, endast överträffad av Las Vegas Strip. Times Square snittar cirka 350 000 besökare varje dag, vissa dagar mer än andra. Området är även känt för alla sina vackra butiksfasader, med otaliga ljusskyltar i olika former och färger. Det är inte bara företagsnamn och butiker som lyser upp det stora området. Längst med de höga byggnadernas väggar ryms även enorma skärmar som visar upp reklam i olika former.
Inte riktigt som i Sverige
I Sverige har vi ingen riktig motsvarighet till Times Square och det är mycket osannolikt att något område skulle lysas upp på samma sätt som det enorma reklamjippot som Times Square i princip har förvandlats till. Det går däremot att inspireras av butikerna och företagen som gör allt i sin makt för att särskilja sig från sina konkurrenter. Det är trots allt ett smart drag, att skilja sig från andra företag med hjälp av en vacker, originell eller annorlunda skylt.
Ljusskyltar i Stockholm som lyser upp mörkret
Det är något speciellt med ljusskyltarna, speciellt när mörkret smyger sig på och gatorna blir svarta av natten. Även om gatlamporna är tända ger företagens ljusskyltar en speciell känsla. De känns igen från vardagen och känns trygga nu när det är natt. En vackert upplyst skylt, eller en skylt som helt enkelt lyser, är ett enkelt sätt att göra ett gott intryck. De skiljer sig omedelbart från skyltar som inte är upplysta. Jämfört med en upplyst skylt känns det som om en mörk eller släckt skylt har stängt för dagen.
Ett bra intryck är bra för varumärket
Det är enkelt att köpa en riktigt snygg ljusskylt idag. Det finns många företag som erbjuder ljusskyltar för bra priser. Många erbjuder även möjligheten att skapa något unikt, något som ingen annan har gjort tidigare och som dessutom passar det egna varumärket. En snygg ljusskylt ser bra ut, speciellt i kombination med en vacker fasad. Dessa saker är dock bara små detaljer som förvisso är viktiga men inte riktigt lika viktiga som helheten.
Att göra ett bra intryck är viktigt, men det är minst lika viktigt att göra något vettigt med möjligheten. Det goda intrycket ger lite bättre grundförutsättningar men för att lyckas behöver du se till att det faktiskt finns något bakom ljusskylten och fasaden. Det spelar ingen roll om du driver en restaurang, en nattklubb eller en redovisningsbyrå. Det är viktigt att visa en vacker front som utstrålar de värden du vill förknippa med ditt varumärke. Det är ännu viktigare att du faktiskt kan erbjuda något av värde till din målgrupp. Värt att tänka på.